سه پیشنهاد جلسه اضطراری شورای سنجش و پذیرش دانشجو به شورای عالی انقلاب فرهنگی جزییات و ساعت طرح ترافیک از ۱۶ فروردین ۱۴۰۴ روش‌های پرداخت زکات فطره اعلام شد ممنوعیت تردد کلیه وسایل نقلیه از مرزن آباد به سمت تهران از دقایقی قبل آغاز ثبت نام میهمانی و انتقال دانشجویان از ۱۵ فروردین صدور حکم سنگین برای ۹ متهم فساد در شورای شهر سردشت تدوین اساسنامه مدارس مجازی/ برنامه وزارت آموزش و پرورش در حوزه هوش مصنوعی ورود سامانه بارشی از شمال غرب و غرب کشور امروز و فردا چطور با ChatGPT عکس‌هایمان را به سبک انیمیشن‌های استودیو «جیبلی» درآوریم؟ ۵۰۵ جانباخته و ۱۲ هزار مجروح در ابتدای طرح نوروزی در کشور سازمان نظام پرستاری: کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های کشور مرکز مدیریت راه‌های کشور: تردد ۲۱.۶ میلیون خودرو در موج اول سفر‌های نوروزی برخورد قضایی با عوامل انتشار کلیپ خارج از شئون از یک کنسرت تشریح وضعیت ترافیکی جاده‌ها و محور‌های مسدود در روز جمعه ۸ فروردین هواشناسی ایران امروز ۱۴۰۴/۱/۸؛ بارندگی و وزش باد در ۱۱ استان

نوری:افزایش شایستگی‌های معلمان فقط از مسیر رشد اعتبارات میسر نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: افزایش شایستگی‌های معلمان فقط از مسیر افزایش اعتبارات و بودجه‌های دولتی میسر نیست و در این حوزه باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 26
کد خبر: ۱۳۵۵۱۸

به گزارش راهبرد معاصر، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در همایش سراسری معلم گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: در ایام شهادت امام ششم شیعیان، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام هستیم. ایشان مکتب و مدرسه‌ای را تشکیل دادند و آنچه که امروز از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال و تولید دانش بنیان نام نهاده شده است در آن زمان اتفاق افتاد و دانش عظیمی در علم و فرهنگ اسلامی شکل گرفت و دانشمندان زیادی در آن مکتب مانند؛ جابربن حیان در علم شیمی و ابن هیثم در این مکتب تربیت یافتند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که باید پیشتاز و پیشران تمدن نوین اسلامی باشیم، اظهار کرد: تمدن دارای ابعاد زیرساختی متنوعی است که به هنر، فرهنگ، نظام تعلیم و تربیت و .. وابسته است. آینده تمدن نوین اسلامی از مسیر نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و اصلی‌ترین سرمایه نظام تعلیم و تربیت، دانش آموز و معلم است، لذا برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید شایستگی‌هایی را در معلمان به وجود بیاوریم.

نوری تصریح کرد: افزایش شایستگی‌های معلمان فقط از مسیر افزایش اعتبارات و بودجه‌های دولتی میسر نیست و در این حوزه باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم، زیرا در این حوزه حکمرانی خوبی نداشته‌ایم و به عنوان مثال مسیر توسعه و افزایش شایستگی‌های معلمان را مشخص نکرده‌ایم، بنابراین این موضوع نشان می‌دهد، برنامه‌ریزی دقیقی در نظام تعلیم و تربیت انجام نشده است.

وی با بیان اینکه معلم عامل اصلی رشد و توسعه نظام تعلیم و تربیت است و باید نقش آنان را به طور جدی در نظر بگیریم، اظهار کرد: معلمان باید در همه زمینه‌ها مطالبه‌گر باشند و برای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، تلاش و کوشش کنند و بسیج یکی از از بهترین ارگان‌هایی است که می‌تواند در این حوزه به آموزش و پرورش کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه شایسته سالاری و شایسته‌گزینی در انتخاب مدیران مدارس باید لحاظ شود، اظهار کرد: مدیرانی باید انتخاب شوند که بتوانند حکمرانی شایسته آموزش و پرورش را در راستای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی محقق سازند.

وی با بیان اینکه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق بسیج به عنوان یک گروه پیشرو و مصمم، امکان پذیر است، گفت: فعالیت‌های خوبی توسط بسیج برای تحقق سند تحول انجام شده است و انتظار داریم که بسیجیان فعالیت‌های بیشتری داشته باشند تا برخی از مشکلات آموزش و پرورش را حل کنند.

نوری با بیان برخی از مسائلی که آموزش و پرورش با آن مواجه است، اظهار کرد: جمعیت دانش‌آموزی در حال افزایش است و در سال، ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی آموزش و پرورش اضافه می‌شود. نرخ بازنشستگی با ورودی نیروی انسانی تناسبی ندارد، به طوری که در سال گذشته ۷۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند، اما فقط ۲۵ هزار نفر جذب نیروی جدید داشته‌ایم.

وی ادامه داد: روند مهاجرت‌ها به دلیل مشکلات خشکسالی یا تغییر مراکز کار باعث شده تا عدم توازن جمعیتی در مناطق کشور به وجود بیاید و این موضوع باعث می‌شود تا در برخی از مناطق علاوه بر افزایش جمعیت، افزایش مهاجرت‌های جمعیت را شاهد باشیم و همه این موارد به زیرساخت‌های آموزش و پرورش در حوزه فضای فیزیکی و نیروی انسانی آسیب وارد می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فقط نباید مشکلات را مطرح کرد و با بیان مشکلات از انجام کار‌های اصلاحی دلسرد شد، بلکه علی رغم همه این مشکلات به دنبال انجام کار و اصلاح امور باشیم و حرکت و پویایی نظام تعلیم و تربیت را مد نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای رفع مشکلات آموزش و پرورش در دولت سیزدهم شده است، اظهار کرد: در زمینه کمبود معلم استخدام‌های جدید انجام داده ایم، سرعت فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را افزایش داده ایم تا نیرو‌های شایسته و توانمند، وارد آموزش و پرورش شود. همچنین نیرو‌های مهر آفرینی که در طول ۱۵ سال گذشته تعیین تکلیف نشده بودند، وضعیت آنان مشخص شد و وارد آموزش و پرورش خواهند شد و کد کارمندی دریافت می‌نمایند.

نوری با اشاره به اینکه باید از ظرفیت حلقه‌های میانی استفاده بیشتری نماییم، گفت: خیّرین ظرفیت عظیمی در آموزش و پرورش هستند و تاکنون به نظام تعلیم و تربیت کمک‌های بسیاری کرده اند و از این به بعد نیز می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، زیرا خیّرین علاوه بر این که از مال خود گذشت کردند، با ایثار آن را صرف آموزش و پرورش کشور می‌کنند، جنبه‌های تربیتی هم دارد و به دانش‌آموزانی که با کمک خیّرین تحصیل می‌کنند، نشان می‌دهد، که زیست انسانی چه جنبه‌های عظیم و بزرگی می‌تواند داشته باشد و کار امروز یک خیّر باعث تربیت ده‌ها خیّر در سال‌های آینده خواهد شد.

وی اظهار کرد: معلمان در دوران کرونا ایثار و فداکاری زیادی انجام دادند و زمان زیادی را صرف آموزش دانش آموزان کردند. همچنین معلمانی داریم که با نذر خدمت بخشی از ساعات غیر موظف خود را به صورت نذر در مدارس صرف کردند و این موضوع همان نهضتی است که نشان می‌دهد معلمان ما دغدغه عدالت آموزشی و تربیتی را دارند.

در این مراسم نیز از همسر شهید علی اکبر سلیمی جهرمی (شهید شاخص سال ۱۴۰۱ سازمان بسیج فرهنگیان) توسط وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان بسیج فرهنگیان تجلیل به عمل آمد./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر